۳۱ فروردین ۱۳۸۸، ۱۲:۳۳

"آدونیس" در مراسم کشته‌شدگان حلبچه شعرخوانی کرد

"آدونیس" در مراسم کشته‌شدگان حلبچه شعرخوانی کرد

آدونیس شاعر سوری با حضور بر سر مزار قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه و خواندن شعر، این شهر را "تاریخی که هرگز از یاد نخواهد رفت" یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آدونیس شاعر سوری که اواخر هفته گذشته برای دیدار با نویسندگان و شاعران کرد به اربیل مرکز منطقه خودمختار کردستان عرق سفر کرده است، پس از توقف کوتاهی در این شهر عازم سلیمانیه شد و با "شیرکو بیکس" دیدار کرد.

وی در شب شعری که در تالار "دیالوگ" این شهر برپا شد، به همراه این شاعر کرد، شعرخوانی کرد. آدونیس همچنین به شهر حلبچه رفت و یاد کشته شدگان بهمباران شیمیایی این شهر را گرامی داشت.

آدونیس همچنین در یک سخنرانی در این باره گفت: حلبچه تاریخی است که هرگز از یاد نخواهد رفت. یکی از ویژگی‌های شخصیتی من این است که به سختی اشک می‌یزم اما با دیدن تمثال قربانیان این شهر، شوک مرا در بر گرفت و بی محابا اشک ریختم.

این شاعر عرب همچنین در یک شب شعر دیگر با اشاره به تسلط شاعران کرد به زبان‌های دیگر غیر از زبان مادری‌شان، گفت: بسیار خوشحالم که شاعران کرد علاوه بر زبان خود به عربی هم شعر می‌گویند.‌ تعدادی از شاعران کرد را می‌شناسم که توانسته‌اند قدرت خود را در جهان ادب و شعر ادبی هم اثبات کنند.

وی این سخنان را هنگامی ایراد کرد که چند شاعر کرد از جمله دلشاد عبدالله، کوسار کمال و قباد جلی زاده شعرهای خود را به زبان عربی خواندند.

قرار است آدونیس در روزهای آتی در همایشی منطقه‌ای درباره پیوند ادبیات عربی و کردی سخنرانی کند.

علی احمد سعید معروف به آدونیس یکی از پیشگامان شعر مدرن عربی است که چهار سال قبل نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات شده بود. وی تاکنون جوایز جهانی متعددی را در زمینه شعر و ادبیات کسب کرده که از آن جمله می توان به جایزه جهانی پیتسبورگ آمریکا و جایزه ناظم حکمت اشاره کرد. از آثار او می‌توان "اگر دریا می خوابید"، "صفحات شب و روز" و "خون آدونیس" را نام برد.

کد خبر 861518

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha